09.04.2008.
Carnex je zauzeo četvrto mesto među deset najjačih robnih marki u Srbiji, ali je najjača domaća marka koja se nalazi na ovoj lestvici. Ovo je rezultat PGM istraživanja, koje donosi najnovije podatke o pozicioniranosti vodećih robnih marki u Srbiji i regionu. Aktuelna slika, deset najjačih marki robe široke potrošnje, je u nešto izmenjenom obliku nego što je bila u proteklem periodu merenja. Posljednji podaci PGM istraživanja za Srbiju pokazali su da se čak šest domaćih robnih marki smestilo među deset najjačih u Srbiji (s napomenom da se robne marke iz kategorije sladoleda, žestokih pića i vina ne prate ovim istraživanjem).
Deterdžent za pranje sudova Fairy je zadržao vodeću poziciju i poverenje potrošača u Srbiji, čime je ocenjen najjačom robnom markom široke potrošnje u Srbiji, sa još većim indeksom uspešnosti u odnosu na prethodni period (BPI=68). Rezultati PGM-a pokazuju kako više od polovine potrošača u Srbiji koristi ovaj deterdžent za pranje sudova. Coca Cola, jaka multinacionalna marka, je zabeležila izuzetnu uspešnost i zauzela drugo mesto u Srbiji, te održala istu poziciju i u regionu. Lenor omekivač se popeo na treće mesto. Odmah iza Carnex-a, na petom mestu, nalazi se Knjaz Miloš gazirana voda, kao vodeći srpski brendovi. Čokolada Milka se spustila na lestvici, ne zbog slabije pozicije, već iz razloga što su njenu moć prema BPI dostigle i prestigle i druge marke. Snaga marke Grand kafa se prema indeksu uspešnosti u poređenju sa prvom polovinom 2007 povećala, iako se pomerila sa drugog na sedmo mesto. Marka Frikom dolazi iz kategorije zamrnute hrane i zauzima osmo mesto. Potrebno je spomenuti, da sama kategorija zamrznute hrane beleži porast, šta je jedan od razloga za bolje pozicioniranje marki iz te kategorije prozivoda. C začin, robna marka kompanije “Centroprom”, je na devetom mestu, dok lestvicu 10 najjačih zaključuje Doncafe, kao još jedna novost u poređenju sa proteklim periodom.
Lestvica 10 najjačih robnih marki u Srbiji:
PGM, 2007/2.polovina, n= 1000
Ako pogledamo lestvicu najjačih domaćih robnih marki, vidimo da je na prvom mestu marka Carnex pašteta, te da je sa vrlo malim zaostankom sledi Knjaz Miloš gazirana voda. Čips Chipsy, koji je u periodu 2. polovine 2007 ispao sa liste najjačih marki u Srbiji, još uvek potvrđuje svoju moć među domaćim markama i zauzima 9 mesto. Primećuje se da, među domaćim markama, preovlađuju one iz kategorije hrane i pića. A interesantno je naglasiti da marke kafa, Grand i Doncafe pored toga, što predstavljaju jedne od najjačih domaćih marki, predstavljaju i lidere u kategoriji sveže kafe u celom regionu.
Lestvica 10 najjačih domaćih robnih marki:
PGM, 2007/2.polovina, n= 1000
U regionu (uključujući: Sloveniju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Srbiju) je kao i kod prethodnih rezultata, najjača robna marka čokolada Milka. Drugo mesto je, sa minimalnim zaostatkom za Milkom, zadržala jedna od najjačih globalnih marki, Coca Cola. Iza nje sledi žvakaća guma Orbit. Na četvrtom mestu najjačih robnih marki u regionu je ponovno omekšivač Lenor. Sledi ga marka Gillette, koja je u odnosu na protekli period dobila na jačini (ranije je bila na 6. mestu), dok je prva marka iz regiona Vegeta za jedno mesto pala. Podravkina robna marka Vegeta se, iako sa manjim padom u ovom periodu, može pohvaliti, da je najjača regijska robna marka. Za tom robnom markom sledi krema za lice Nivea. Na osmom mestu je druga najjača robna marka koja dolazi iz regiona, Cedevita, a potom Ariel. Na desetom mestu najjača robna marka široke potrošnje je slovenačka Paloma, koja je u odnosu na prethodni period zabeležila pad (ranije je bila na 7. mestu).
Lestvica najjačih robnih marki široke potrošnje u regionu:
(Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Srbija)
PGM, 2007/2.polovina, n= 1000
Šta je BPI
Robne marke su raspoređene s obzirom na BPI. BPI (Brand Performance Index) odražava moć marke s obzirom na pet osnovnih indikatora: poznavanje, iskustvo, razmatranje, odabir i lojalno korišćenje). Izračunavanje indikatora je jednostavano, svaki od pet nivoa (gore navedenih) dobija različiti ponder – viši nivoi (recimo lojalna upotreba) dobijaju veći ponder.
O PGM
PGM (Product Group Manager) meri moć robnih marki široke potrošnje u regiji (pod regijom podrazumijevamo: Srbiju, Hrvatsku, Sloveniju, BiH i Makedoniju). PGM je strateški tržišni alat za područje robe široke potrošnje, koje se temelji na 15 indikatora dostupnih za svaku merenu robnu marku. Istraživanje trenutno ima dostupne informacije za 2 500 robnih marki, koje se nalaze unutar 90 kategorija. PGM je proizvod kompanije Valicon d.o.o.